Improvement of Activity and Social Science Learning Outcomes through Teams Game Tournament Using Crossword Puzzle

Abstract

This research was motivated by low activity and learning outcomes of social science sat IX.1 class in SMP Negeri 3 Sungai Geringging. Therefore it was necessary to improve learning, . The purpose of this study was to improved the activity and learning outcomes of social science through cooperative learning model, type teams game tournament by using crossword puzzle on the achievement of nineth grade students in SMP Negeri Sungai Geringging, semester 1 academic 2017/2018. The method used wasclassroom action research. The research procedure was conducted in two cycles. Each cycle consists of four stages: planning, acting, observing, and reflecting. Data collection techniques such as observation and formative tests (cognitive). Data analysis techniques used qualitative and quantitative analysis. The results was found the average percentage of the students activity in cycle 1 was 63.8% , in increased to 90.5% (very active). the average score was 73.9 in cycle 1, with percentage 65.7% or 23 students completed, the average score in cycle 2 79,3 with percentage 88,6% or 31 students completed

Keywords

activity, learning outcomes, cooperative learning model type teams game tournament, by using Crossword puzzle.

References

  1. Arikunto, Suharsimi dkk (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
  2. Arikunto, Suharsimi dkk(2008). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: BumiAksara.
  3. Dewi, Agustin Kumala, dkk. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournaments (TGT) disertai Video Compact Disk (VCD) dan Teka Teki Silang (TTS) untuk Meningkatkan Minat dan Prestasi Belajar Kimia Pada Materi Konsep Materi dan Perubahannya Kelas X SMK Muhammadiyah 2 Sragen. Jurnal Pendidikan Kimia FKIP UNS, 5(3)
  4. Mudjiono, Dimyati(2010). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka
  5. Cipta.
  6. Djamarah, (2008). Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
  7. Ervawati(2016). Upaya Peningkatan Aktivitas Belajar Geografi Melalui Teka Teki Silang Pada Siswa Kelas XI 1 SMA Negeri 1 Lubuk BasungJurnal Pendidikan dan Keluarga,8 (2):
  8. Fajri, Luluk, dkk(2012).Upaya Peningkatan Proses Hasil Belajar Kimia materi Koloid Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) dilengkapi dengan Teka Teki Silang (TTS) Bagi Siswa Kelas XI IPA 4 SMA Negeri 2 Boyolali Pada Semester Genap Tahun Pembelajaran 2011/ 2012JPK, Jurnal Pendidikan Kimia, 1 (1): 89-96.
  9. Hamalik, Oemar(2010). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
  10. Huda, Miftahul(2014). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Isu-isu Metodis dan Paradigmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
  11. Isjoni(2010). Pembelajaran Kooperatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  12. Kinanti, Putri Wahyu,dkk. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Dengan Permainan Teka Teki Silang (TTS) Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Biologi (Pokok bahasan Ekosistem Di SMP Negeri 14 Jember Tahun Pelajaran 2012/ 2013). Pancaran Pendidikan, Jurnal UNEJ, 3 (1): 27-36.
  13. Mulyasa,E. (2003). Kurikulum Berbasis Kompetensi, Konsep Karakteristik dan Implementasi. Bandung: Remaja Rosdakarya
  14. Mursilah. (2017).Penerapan Metode Pembelajaran Crossword Puzzle dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS kelas XII SMK Nurul Huda Sukaraja. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Ekonomi, 1 (1): 37 – 47.
  15. Nasution, S. (2000). Azaz-azas Mengajar. Bandung: Jemnas
  16. Ngalim Purwanto. (2004). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran.
  17. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  18. Nurdianawati, Nita Dewi. (2011). Peningkatan Hasil Belajar Biologi Pokok Bahasan Organisasi Kehidupan Melalui Strategi Pembelajaran Tipe Crossword Puzzle (Teka Teki Silang) Pada Siswa Kelas VII C SMP Negeri 1 Gatak Sukoharjo Tahun Ajaran 2010/ 2011. Eprints, UMS.
  19. Nurhayati, Liyana, dkk. (2013). Peningkatan Kreativitas dan Prestasi Belajar Pada Materi Minyak Bumi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Dengan Media Crossword.Jurnal FKIP UNS, 2 (4)
  20. Pasunsungan, Oktaviani, dkk(2013). “Peningkatan Aktivitas Belajar IPS dengan Metode Teka Teki Silang di SDN 05 Beruak Sanggau”. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, UNTAN, 2 (3)
  21. Pratama, Endhika Haries, dkk. (2014). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Biologi Menggunakan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) disertai TTS Pada Siswa Kelas VII SMP Mitra Jember Semester genap Tahun Pelajaran 2012/ 2013. Pancaran, 3 (2): 93-102
  22. Sani, Ridwan Abdullah. (2014). Inovasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara
  23. Sanjaya, Wina. (2006).Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
  24. Sanjaya, Wina. (2008). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana
  25. Saputri, Agatha dan Sukirno. (2016). Penerapan Metode Active Knowledge Sharing Berbantu Media Teka Teki Silang (TTS) untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar dalam Mata Pelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, XIV (1) : 10-24
  26. Sardiman. (2009). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: RajawaliPers
  27. Schunk, Dale H. (2008). Motivation in Education: Theory, Research, and Applications. New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall.
  28. Septianingrum, Resti , dkk. (2014). Penerapan Metode Number Heads Together (NHT) disertai Media Teka Teki Silang untuk Meningkatkan Kemampuan Memori dan Prestasi Belajar Kimia Pada Materi Sistem Koloid Kelas XI IPA 2 SMA Negeri 2 Karanganyar Tahun Pelajaran 2012/ 2013. Jurnal FKIP UNS, 3 (1)
  29. Silberman, Melvin L. (2011). Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Nuansa
  30. Suciyanto, Andi Dwi. (2013). Upaya Meningkatkan Minat dan Hasil belajar IPS Menggunakan Metode Teka Teki Silang di Kelas VIII C SMP Negeri 2 Prambanan.
  31. Sudjana, Nana. (2011). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya Offset.
  32. Sugianto, Dedi. (2017). Peningkatan Hasil Belajar IPS Pada kelas VIII C SMP Negeri 1 Ciasem Melalui Media Pembelajaran Teka Teki Silang (TTS). Jurnal Edukasi (Ekonomi, Pendidkan, dan Akuntansi), 5 (1)
  33. Sugiyono. (2008).Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung:Alfabeta.
  34. Supardi. (2011). Dasar-dasar Ilmu Sosial. Yogyakarta: Ombak
  35. Suyadi. (2013). Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
  36. Suyatno. (2009). Menjelajah Pembelajaran Inovatif. Sidoarjo: Masmedia Buana Pustaka
  37. UU No. 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
  38. Yuliana Dewi Karina, Haryono Haryono, dan Sri Retno Dwi Ariani. (2014). Penerapan Model Teams Games Tournamentn (TGT) Dilengkapi Teka Teki Silang dan Kartu Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Pada Materi Koloid Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 1 Banyudono Tahun Pelajaran 2013/2014. Karina. Jurnal Pendidikan Kimia FKIP UNS, 3 (3)
  39. Yusuf, Nur Hayati. (2005). Media Pengajaran. Surabaya: Dakwah Digital Press
  40. Zaini, Hisyam dkk. (2008). Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani
  41. Zulfahmi, dkk. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Dengan Media Teka Teki Silang untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Terpadu siswa Kelas VIII SMPN 16 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Geografi, 2 (3):

DOI : https://doi.org/10.29210/20181117