Contribution of Self-Control and Social Skills on the Tendency Social Media Addiction

Abstract

Social media is now familiar to users of the internet in the World. The tendency of teenagers now who was gathered with friends or family will be busy with social media without any communication in the circle. The behavior that individuals were caused by the difficulty of individuals controlling themselves in playing social media and the lack of individuals in social skills. The study aims to determine the contribution of self-control and social skills to the tendency of social media addiction, especially in high school students. This research uses the quantitative method with correlational descriptive. The sample in this research is 290 students using purposive sampling. The research instrument uses self-control instruments, social skills and social media addiction tendency using polytomy data with a Likert scale model. The results showed that there was a significant contribution between self-control and social skills to the tendency of social media addiction to students. The level of significance of self-control contributions and social skills to the tendency of social media addiction is at a moderate level.

Keywords

Self control, Social Skills, Social Media Addiction

References

  1. Ayun, P. (2015). Fenomena Remaja Menggunakan Media Sosial dalam Membentuk Identitas, 3(2), 1–16.
  2. Azizan, H. (2016). Pengaruh Kepercayaan Diri Terhadap Ketergantungan Media Sosial Pada Siswa Di SMK Negeri 1 Bantul, 1–10.
  3. Bozanta, A. (2017). The Effects Of Social Media Use On Collaborative Learning : A Case Of Turkey, (January), 96–110.
  4. Cahyono, A. S. (2011). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perubahan Sosial Masyarakat Di Indonesia, 140–157.
  5. Dwi, E., & Watie, S. (2011). Komunikasi dan Media Sosial (Communications and Social Media), III, 69–75.
  6. Dyah, R. (2009). Hubungan Antara Kontrol Diri Dengan Kecanduan Internet Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Unibersitas Muhammadiyah Surakarta.
  7. Eroglu, Y. (2016). Interrelationship between Attachment Styles and Facebook Addiction, 4(1), 150–160. https://doi.org/10.11114/jets.v4i1.1081
  8. Hanafi, M. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Facebook Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa FISIP Universitas Riau. JOM FISIP, 3(2), 1–12.
  9. Hijriah, A. (2012). Hubungan Antara Self Control ( Kontrol Diri ) dan Social Interest ( Interaksi Sosial ) dengan Perilaku Sosial Mahasiswa Jurusan Pendidikan Fisika Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar.
  10. Irianti, E. (2017). Dampak Ketergantungan Media Sosial Pada Kalangan Dystopian dan Utopian, 1, 67–78.
  11. Istri, D. (2016). Hubungan Antara Kontrol Diri dan Keterampilan Sosial Dengan Kecanduan Internet Pada Siswa SMK.
  12. Kırcaburun, K. (2016). Self-Esteem , Daily Internet Use and Social Media Addiction as Predictors of Depression among Turkish Adolescents, 7(24), 64–72.
  13. Kursiwi. (2016). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Interaksi Sosial Mahasiswa Semester V Jurusan Pendidikan IPS FITK UIN Syarif Hidayatulah Jakarta.
  14. Majorsy, U., Kinasih, A. D., Andriani, I., & Lisa, W. (2013). Hubungan Antara Keterampilan Sosial dan Kecanduan Situs Jejaringan Sosial Pada Masa Dewasa Awal, 5, 8–9.
  15. Muna, R., & Astuti, T. (2012). Hubungan Antara Kontrol Diri Dengan Kecenderung Kecanduan Media Sosial Pada Remaja Akhir, 1–9.
  16. Nurmandia, H., & Wigati, D. (2013). Hubungan Antara Kemampuan Sosialisasi Dengan Kecanduan Jejaring Sosial, 4(2), 107–119.
  17. Prastini, M., & Retnowati, T. (2014). Peningkatan Keterampilan Sosial dan Hasil Belajar IPS Melalui Model Kooperatif TGT di SMPN 1 Secang, 1(2).
  18. Prisgunanto, I. (2015). Pengaruh Sosial Media Terhadap Tingkat Kepercayaan Bergaul Siswa. Jurnal Penelitian Komunikasi Dan Opini Publik, 19(2), 101–112.
  19. Puspita, M., Erlamsyah, & Syahniar. (2013). Hubungan Antara Perlakuan Orang Tua Dengan Kontrol Diri Siswa di Sekolah, 1, 330–337.
  20. Putri, M. S., Daharnis, & Zikra. (2017). Hubungan Kontrol Diri dengan Perilaku Membolos Siswa. Journal of Counseling & Development, 6(1), 1–5. https://doi.org/10.24036/02017616441-0-00
  21. Setiawati, E., & Suparno. (2010). Interaksi Sosial Dengan Teman Sebaya Pada Anak Homeschooling Dan Anak Sekolah Reguler. Jurnal Ilmiah Berkala Psikologis, 12(1), 55–65.
  22. Setyani, N. I. K. A. (2013). Penggunaan Media Sosial Twitter , Facebook , dan Blog sebagai Sarana Komunikasi bagi Komunitas Akademi Berbagi Surakarta, 0–16.
  23. Soliha, S. F. (2015). Tingkat Ketergantungan Pengguna Media Sosial dan Kecemasan Sosial, 1–10.
  24. Widiana, H., Retnowati, S., & Hidayat, R. (2004). Kontrol Diri dan Kecenderungan Kecanduan Internet, 1(1), 6–16.

DOI : https://doi.org/10.32698/24237