Contribution of the interpersonal communication toward problem solving strategies of high school students

Abstract

This research was conducted from the student low level toward student problem solving strategies. The student problem solving strategies were affected by interpersonal communication. This research was intended to describe the contribution of the interpersonal communication toward student problem solving strategies. This correlational descriptive research applied quantitative methods. The sample of this research were 240 students of SMA Negeri 2 Pariaman on grade XI and XII, students there were chosen by proportional stratified random sampling technique. The instrument of the research was a questionnaire interpersonal communication inventory and problem solving strategies inventory. The data obtained were analyzed by using descriptive statistic, simple regression. The research findings that the interpersonal communication contributed on toward student problem solving strategies, The implications of the results of this study can be used as advice to School Counselor in providing guidance and counseling services.

Keywords

Interpersonal Communication, Problem Solving Strategies

References

  1. Chang, E. C., D’Zurilla, T. J., & Sanna, L. J. (2004). Social Problem Solving Theory, Research, and Training. Washington, DC:American Psychological Association.
  2. Deniz, M. E., & Ersoy, E. (2016). Examining the Relationship of Social Skills, Problem Solving and Bullying in Adolescents.International Online Journal of Educational Sciences, 8 (1),1-7.
  3. Devito, J. A. (2011). Komunikasi Antarmanusia. Terjemahan oleh Agus Maulana. Pamulang: Karisma Publishing Group.
  4. Dewi, S. R. (2015). Hubungan Antara Konsep Diri Akademik dan Kemandirian Belajar dengan Kemampuan Pemecahan Masalah pada Mahasiswa Program Studi Bimbingan dan Konseling di Universitas Sriwijaya. Tesis tidak diterbitkan. Padang: UNP.
  5. Effendi, U. O. (2007). Ilmu Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  6. Erozkan, A. (2013). The Effect of Communication Skills and Interpersonal Problem Solving Skills on Social Self-Efficacy. Journal Educational Sciences: Theory & Practice, 13 (2), 739-745.
  7. Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal, and Coping. New York: Springer Publishing Company.
  8. Marnita, W., Ahmad, R., & Said, A. (2014). Komunikasi Interpersonal Siswa Pengguna Internet dan Implikasinya terhadap Layanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 2(1), 8-14.
  9. Nirwana, H. 2012. Pengungkapan Diri Siswa Sekolah Menengah dan Implikasinya Bagi Konseling. Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(1), 1-7.
  10. Ormrod, E. J. 2008. Psikologi Pendidikan Membantu siswa tumbuh dan berkembang (edisi ke enam). Jakarta: Erlanga.
  11. Padmomartono, S., & Kesitawahyuningtyas, T. M. 2014. Meningkatkan Komunikasi Interpersonal melalui Layanan Bimbingan Klasikal. Jurnal Satya Widya, 30 (2), 63-70.
  12. Pratiwi, W, S., & Sukma, D. 2013. Komunikasi Interpersonal Siswa di Sekolah dan Implikasinya terhadap Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Ilmiah Konseling, 2 (1), 324-329.
  13. Prihatana, R. D., Latifah, M., & Johan, I. R. 2012. Konsep Diri, Kecerdasan Emosional, Tingkat Stres, dan Strategi Koping Remaja pada Berbagai Model Pembelajaran. Jur.Ilm.Kel & Kons, (Online), 5 (1),48-57.
  14. Pontoh, P, W. 2013. Peranan Komunikasi Interpersonal Guru dalam Meningkatkan Pengetahuan Anak. Journal “Acta Diurna” 1(1), 1-11.
  15. Purwanto, M. N. 2007. Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  16. Purwanto, E. 1999. Desain Teks untuk Belajar “Pendekatan Pemecahan Masalah”. Jurnal IPS dan Pengajaran. 33 (2): 284.
  17. Rakhmat, J. 2007. Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  18. Safitri, N., Neviyarni, S., & Irianto, A. 2014. Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Mengurangi Perilaku Membolos Siswa. Jurnal Konselor, 3 (4),180-195.
  19. Sahputra, D., Syahniar., & Marjohan. 2016. Kontribusi Kepercayaan Diri dan Kecerdasan Emosi terhadap Komunikasi Interpersonal Siswa serta Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Konselor, 5 (3), 182-193.
  20. Santrock, J. W. 2007. Psikologi Pendidikan: Edisi ke Dua). Jakarta: Prenada Media Group.
  21. Syukur, Y. 2000. Kepedulian Mahasiswa terhadap Masalah yang Alaminya (Studi terhadap Mahasiswa Universitas Negeri Padang yang Belum Pernah Konseling, Baru Konseling dan Sudah Konseling). Tesis tidak di terbitkan. Padang: Prodi S2 BK FIP UNP.
  22. Weney & Oemar. 1980. Enquiry discovery Pendekatan Pemecahan Masalah dalam Pengajaran IPS. Jakarta: Proyek Pengembangan Pendidikan Guru (P3G) Depdikbud.
  23. Wismath, S., Orr, D., & Zhong, M. 2014. Student Perception of Problem Solving Skills. Transformative Dialogues: Teaching & Learning Journal, 7 (3), 1-17.
  24. Yusuf, A. M. 2014. Metodde Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Penelitian Gabungan. Jakarta: Prenadamedia Grup.
  25. Zande, R. V., Warnock, L., Nikoomanesh, B., & Dexter, K. V. 2014. Problem Solving Skills for Life and Careers: Art Education,20-27.

DOI : https://doi.org/10.29210/2018112