Effect of parent income, learning ways, motivation on student’s result study in SMK Solok regency

Abstract

This research purposes is to find how the effect of parent income, the way of learning and student motivation to the result of study for student accountant program at SMK in Solok regency. This is descriptive, quantitative research, this research was conducted at SMK in Solok regency which conducted accountant competency. Technique to analyze data is using path analysis. The result of analysis show that 1) The parent income has significant effect to the way of students in learning, 2)The parent income has significant effect to student’s motivation in learning, 3) the parent income and the way of learning have significant effect to the result of study, 5)Learning motivation does not have significant effect to the result of study.

Keywords

Parents income, learning ways, motivation.

References

Agus Irianto. (2010). Statistik Konsep Dasar, Aplikasi, dan Pengembangannya. Jakarta: Prenada Media Group.

Arikunto, Suharsimi. (2000). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta

Abdillah, Agus. (2014). Pengaruh KondisiSosial Ekonomi Orang Tua, Fasilitas Belajar di Rumah dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas XII SMA Negeri dan Swasta di Bukittinggi. Padang: UNP

Ahmadi, Abu dan Supriyono, Widodo. (2004). Psikologi Belajar. Jakarta: Renika Cipta

Ahmadi, Abu dan Supriyono, Widodo. (2009). Psikologi Sosial. Jakarta: Rineka Cipta

Ali Maksum. (2016). Sosiologi Pendidikan. Malang: Madani.

Badan Pusat Statistik. (2013). Indikator Sosial Ekonomi Indonesia (Agustus 2013) dan IMF Word Economic Outlook Data Based.http://www.setneg.go.id/index.php?option=com_content&task=view&id=7660. Diakses 5 Mei 2017

Badan Pusat Statistik. (2013). Konsumsi dan Pengeluaran http://www.bps.go.id/subjek/view/id/5. Diakses 5 Mei 2017

Dalyono. (2007). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Renika Cipta

Dimyati, Mujiono. (2015). Belajar dan pembelajaran. Jakarta:Renika Cipta

Fatimah, Djafar. (2014). Pengaruh Kondisi Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Anak. Vol.2 no. 1. IAIN Sultan Amai Gorontalo

Gregory Mankiw. (2006). Makroekonomi. Jakarta: Erlangga.

Hamalik, Oemar. (2008). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Harun Mashudi Achmadi. (2013). Pengaruh Motivasi Belajar, Latar Belakang Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Hasil Belajar IPS Ekonomi Siswa. Untan

Hasbullah. (2005). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT. Grafindo Persada

Hasibuan dan Moedjiono. (2008). Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Idris. (2012). Aplikasi Model Analisis Data Kuantitatif dengan Program SPSS. Padang: Fakultas Ekonomi UNP

Khairanis, Arief. (2000). Perkembangan dan Belajar PesertaDidik Padang: FIP UNP

Muhibbin Syah. (2012). Psikologi pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nana Sudjana. (2008). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Nana Sudjana. (2011.Dasar-dasar Proses belajar Mengajar. Bandung: Sinar Algerisindo.

Nazir, Moch. (2003). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia

Poerwadarminta,WJS. (2006).Kamus Umum Bahasa Indonsia. Jakarta: Bumi Aksara

Rahardja, Pratama dan Mandala Manurung. (2008). Pengantar Ilmu ekonomi (mikroekonomi dan makroekonomi). Jakarta: FEUI.

Riduwan dan Engkos Ahmad Kuncoro. (2012). Cara Menggunakan dan Memaknai Path Analysis (Analisis Jalur).Bandung: Alfabeta Bandung.

Rodiah. (2013). Hubungan Status Sosial Ekonomi Orang Tua dengan Hasil Belajar kompetensi Perawatan Kulit Wajah Bermasalah Siswa Kelas XI SMK Negeri 6 Padang, Padang: UNP.

Santoso, Singgih. (2000). SPSS. Jakarta: Alex Media Kompuutindo

Santrock, John W. (2007). Adolescence(Perkembangan Remaja). Jakarta: Erlangga

Sardiman, AM. (2009).Interaksi Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sirin, Seleuk. (2005). “Sosioeconomic Status Academic Achievement: A Mete Analtic Review of Reserch” Journal Review of Education Reserch, Vol. 75, No. 3, pp 417-453. NewYork University

Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Renika Cipta

Soemanto, Wasty. (2006). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Syaiful Bahri Djamarah. (2008). Rahasia sukses belajar. Jakarta: Renika Cipta

Wahyu Adji, dkk.. (2007). Ekonomi Bagian Makro. Jakarta: Kanisius

DOI : https://doi.org/10.29210/2018142