Kajian ini telah dijalankan bagi mengkaji sejauh mana Pendekatan Psikologi Dan Blog Pendidikan Dalam Membantu Pelajar Yang Lemah Bahasa Melayu Dan Sejarah digunakan sebagai pendekatan tambahan untuk membantu kejayaan pelajar. Pengumpulan maklumat pelajar yang lemah Bahasa Melayu Dan Sejarah diperolehi dari GPK Kurikulum dengan kerjasama Setiausaha Peperiksaan SPM dan guru intervensi. Peserta kajian adalah 5 orang pelajar Tingkatan 5 dari sekolah menengah di Kuantan yang mengalami masalah gagal dalam matapelajaran wajib lulus SPM (Bahasa Melayu dan Sejarah). Hasil kajian menunjukkan pelajar yang gagal dalam matapelajaran wajib lulus SPM boleh lulus SPM dengan menggunakan gabungan kaedah psikologi, blog pendidikan, Pemantapan Emosi, Sakhsiah dan Jatidiri serta pendidikan agama melalui Penguasaan Fardhu Ain dan Tahsin Solat untuk membantu murid tersebut.
Pendekatan PRODTAS.
DOI : https://doi.org//173